
Dawno, dawno temu…
Dawno, dawno temu… czyli właściwie kiedy? Skąd wiemy jak wyglądały dinozaury i dlaczego wyginęły ?Który dinozaur to diplodocus, a który to stegozaur?
W tym tygodniu Badacze i Odkrywcy uczestniczyli w zajęciach związanych z historią Ziemi, które przybliżyły nam życie jaskiniowców, dinozaury i prehistoryczny las. Poznawaliśmy cechy charakterystyczne dinozaurów, oglądaliśmy fragmenty filmów dokumentalnych na ich temat, oraz próbowaliśmy zaznajomić się z ich nazwami, których już samo wypowiedzenie było nie lada wyzwaniem! Dzieci słuchały opowiadania Hanny Zdzitowieckiej O czym szeptały iskierki, dzięki któremu dowiedziały się, jak powstały kopalnie. Bawiliśmy się w ludzi pierwotnych dowiadując się, że nasi przodkowie mieszkali w jaskiniach, szałasach, ziemiankach lub domach z drewna na wodzie i zajmowali się zbieractwem, połowem ryb oraz polowaniem. Przeprowadzaliśmy różnego rodzaju zabawy badawcze z kamieniami i węglem – obserwowaliśmy pod lupą kamienie, dotykaliśmy, badaliśmy zachowanie i koloryt skamielin przy jednoczesnym wyciąganiu wniosków np. węgiel: “czarny jak węgiel”. Tor przeszkód “Sprawny paleontolog” bardzo nam się spodobał, a zabawy plastyczne “Nasza skamielina”, “Ślady dinozaurów” czy “Malowidła jaskiniowe” dostarczyły nam wiele przyjemności. Zabawy te sprzyjały poszerzaniu wiedzy i rozwojowi słownictwa dzieci, poszerzaniu zasobu pojęć matematycznych: mały-większy- największy czy też przyrodniczym: czarny, twardy, brudzi ręce, w wodzie nie znika.