MISJA PRZEDSZKOLA
- Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości w warunkach bezpiecznych i przyjaznych do wspólnej zabawy i nauki
- kierowanie się zasadami wynikającymi z konwencji praw dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi
- wspieranie działań wychowawczych i edukacyjnych rodziców
WIZJA PRZEDSZKOLA
- przedszkole jest placówką nowoczesną, przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, tak aby mogły odnosić tam sukcesy;
- przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska;
- rodzice są współautorami życia przedszkola;
- programy przedszkolne ukierunkowane są na dziecko, na jego potrzeby, co umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości;
- dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zainteresowania i zdolności, działają metodami aktywnymi;
- nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana, kompetentna kadra pedagogiczna stosująca nowoczesne metody wychowawcze i dydaktyczne
KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Akceptuj, toleruj, wspieraj -wydają nam się najwłaściwszymi określeniami i wskazaniami do pracy nauczyciela i determinuje ona codzienną naszą pracę .
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawą formę jego aktywności tj. zabawę.
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
– metoda samodzielnych doświadczeń,
– metoda kierowania własną działalnością dziecka,
– metoda zadań stawianych dziecku,
– metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
– obserwacja i pokaz,
– osobisty przykład nauczyciela,
– udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
– rozmowy,
– opowiadania,
– zagadki,
– objaśnienia i instrukcje,
– sposoby społecznego porozumiewania się,
– metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
– metoda glottodydaktyczna
– metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej
– metody aktywizujące,
– kinezjologia edukacyjna Dennisona – zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia,
– pedagogika zabawy „Klanza”- zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacyjnych,
– muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo – estetycznej, zabawy dowolne, odpoczynek
– techniki mandali głównie w zajęciach i zabawach plastycznych.
– aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
– techniki twórczego myślenia,
– system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
– metodę projektu,
– twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów, techniki parateatralne (zabawa w teatr),
– Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz