
Czyste Powietrze wokół nas
Realizacja programu:
Zrealizowano cykl zajęć dydaktycznych skierowanych do dzieci, składający się z 5 zajęć:
♦ Wycieczka po okolicy.
Dzieci udały się na spacer po Zelowie. Wcześniej zostały poinformowane, że podczas wycieczki mają obserwować, z czego wydobywa się dym. Spacerując bacznie rozglądały się, żywo reagując na zauważone źródło dymu. Określały, jak wygląda dym, jaki ma kolor, czy jest jasny, czy ciemny, gęsty, czy rzadki.
♦ Co i dlaczego dymi?
Kolejne zajęcia miały na celu zwiększenie wiedzy dzieci w zakresie zlokalizowania różnych źródeł dymów oraz przyczyn wydobywania się dymów.
Dzieci w grupach rysowały dymy zaobserwowane na wycieczce, a później na spacerach. Następnie rozmawialiśmy, dlaczego dymią samochody, fabryki, kominy domów. Na zakończenie poszczególne zespoły omawiały swoje prace i porównywały je z tablicą, na której zostały zawieszone obrazki z różnymi źródłami dymów.
♦ Jak się czuję, kiedy dymi papieros?
Na tych zajęciach dzieci poszerzyły wiedzę dotyczącą szkodliwości dymu papierosowego. Dzieci odpowiadały na pytania: które zapachy były miłe, a które nieprzyjemne, jak zachowywały się kwiaty na łące, gdy ktoś palił papierosy.
♦ Co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
Na czwartych zajęciach dzieci bawiły się przy piosence „Jedzie pociąg z daleka”. Wcielały się w rolę maszynisty i podróżnych. Potem pokazywały jak zachowywali się ludzie w wagonie gdzie nikt nie palił, a jak w wagonie dla osób palących. Dzieci dowiedziały się jaki ma wpływ ma palenie na zdrowie. Najpierw Następnie kolorowały dinusia.
♦ Jak unikać dymu papierosowego?
Ostatnie zajęcia polegały na rozwijaniu umiejętności zachowania się, gdy dzieci znajdą się w zadymionych pomieszczeniach oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inni palą papierosy. Dzieci odszukiwały w sali znaczki z zakazem palenia i rozmawiały na temat gdzie można takie znaczki jeszcze spotkać. Następnie rysowały je.