Jesteś tutaj:

„Śmieci mniej, Ziemi lżej” – Klubik Młodego Ekologa

Opracowała: mgr Anna Rogut

W ramach projektu „Śmieci mniej, Ziemi lżej” współfinansowanego przez Wojewódzki Ośrodek Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi poznajmy zawód pracownika kopalni.

Praca górnika to pojecie, które kojarzy się jednoznacznie – z pracą na kopalni. Warto jednak uściślić, że zawód górnika nie zawsze oznacza to samo. Górnik jest pracownikiem, zatrudnionym pod ziemią i wydobywającym – w zależności od kopalni – określony surowiec. Najwięcej górników zatrudnionych jest w kopalniach węgla i zajmuje się wydobywaniem właśnie tego surowca. Praca pod ziemią może być jednak bardzo różna. Najcięższym rodzajem pracy górnika, jest praca „na przodku”, czyli w bezpośrednim rejonie wydobycia. Górnicy przodowi pracują w bardzo ciężkich warunkach. Często w ciemności, w wymuszonej pozycji ciała, w wysokiej temperaturze, pyle i kurzu, kują kilofami, uzyskując w ten sposób surowiec. Rzecz jasna nie jest to praca tylko ręczna – pracują także specjalne maszyny.

1. Powitanie – zabawa ze śpiewem na melodię „Pieski małe dwa”:

„Oczka małe dwa, nosek i dwa uszka,
także nogi dwie i serce do serduszka
Już witamy się, ja znam ciebie, a ty mnie
si bon si bon sia lala lala” (x2)

2. Słuchanie I zwrotki piosenki: „Czarny ma mundur” i opisywanie wyglądu górnika w mundurze galowym: czapka górnicza (czako), biała koszula, srebrne guziki, lampas.

3. Oglądanie obrazka górnika w stroju roboczym i galowym – wskazywanie elementów stroju – kask z lampką górniczą, roboczy kombinezon, wysokie buty górnicze, czako, pióropusz, kurtka górnicza, spodnie.



4. Ćwiczenia wzrokowe: „Ułóż” – składanie obrazka z części – kopalnia przy słuchaniu refrenu piosenki. Rozetnij obrazek na części (puzzle), a następnie ułóż obrazek z przedstawioną kopalnią.



5. Słuchanie historyjki z wykorzystaniem ilustracji. Odpowiadanie treści historyjki obrazkowej. Wskazywanie narzędzi pracy górnika i nazywanie ich, określenie znaczenia węgla w życiu człowieka.

6. „Rozpoznaj” – rozpoznawanie wśród różnych skał węgla. Opisywanie jego właściwości: czarny, twardy, brudzący, szorstki. Oglądanie węgla kamiennego i brunatnego.

7. „Alternatywne źródła energii”

8. „Odnawialne źródła energii”

https://www.youtube.com/watch?v=SE7FzUFKUwY