Jesteś tutaj:

Kolory lata – żółty

Opracowała mgr Ewa Tyluś

1. Zestaw ćwiczeń porannych:

  • „W góry lub nad morze” – swobodnie maszeruj po pokoju. Na hasło rodzica.: W góry! – naśladuj marsz po górach lub wspinaczkę, wysoko unoś kolana i wyciągnij ręce w górę. Na hasło: Nad morze! – naśladuj ruchy pływaka.
  • „Szum morza” – stań w dowolnym miejscu w pokoju. Na sygnał rodzica naśladuj falujące morze: ręce unieś do góry, naśladuj nimi fale. Następnie poruszaj się po całym pokoju, naśladując dźwięk morza: szszszsz.
  • „Muszelki” – usiądź na podłodze w siadzie prostym. Na sygnał rodzica zamykaj się jak muszelki – ugnij nogi, spleć ręce na kolanach, schowaj głowę. Na sygnał rodzica muszelki się otwierają – rozłóż ręce w bok, nogi wyprostuj w górę. Wytrzymaj w tej pozycji dwie – trzy sekundy.
  • Słońce i deszcz”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Biegacie swobodnie w różnych kierunkach. Zatrzymujecie się na hasło: Słońce! – wyciągacie ręce w górę. Na hasło:Deszcz!- przykucacie i chowacie głowy.
  • Dzieci zmęczone- dzieci wypoczęte”-zabawa uspakajająca. Chodzicie przez chwilę ciężko, powoli z opuszczonymi ramionami. Następnie chodzicie sprężyście, utrzymujecie wyprostowaną postawę.
  • Żółty parzy”- zabawa ruchowa z elementem rzutu. Rodzic rzuca do was piłkę , wypowiadając kolory. Waszym zadaniem jest złapać piłkę gdy usłyszycie wszystkie kolory, oprócz żółtego. Jeżeli nie złapiecie piłki ,słysząc nazwę innego koloru niż żółty lub złapiecie ją, słysząc nazwę koloru żółtego- oddajecie fant( opaska, skarpetka, but). Na koniec zabawy musicie wykupić fanty np. śpiewając piosenkę.

2. Zabawa dydaktyczna

„Co zmieniło swoje miejsce?”- rodzic gromadzi 7 różnych przedmiotów tego samego koloru. Ustawia je po kolei- dziecko ma za zadanie zapamiętać ich ustawienie. Następnie rodzic prosi, żeby dziecko się odwróciło i wtedy zmienia kolejność w ustawieniu.

3. „Mierzymy promienie Słońca” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic układa na stole żółte koło oraz odchodzące od niego paski różnej długości. Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się uważnie i powiedzieć, który promień jest najkrótszy, a który najdłuższy. Następnie Rodzic proponuje, aby dzieci zmierzyły długość promieni za pomocą sznurka. Dziecko dokonuje pomiarów. Na koniec Rodzic prosi, aby dziecko ułożyło promienie od najkrótszego do najdłuższego.

4. Rozwiązywanie zagadek „O jakim kolorze będziemy dzisiaj mówić?”

W lato pięknie cię opali,
W zimę trzyma się w oddali,
Mieszka w niebie, jest gorące.
Każde dziecko lubi. /słońce/

Wyrósł na drodze
Na jednej nodze.
Wygląda jak słońce,
Ma ziarnek tysiące. /słonecznik/


Ni widać ich w ciągu dnia,
Chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć tylko wieczorami. /gwiazdy/

Barwy żółtej ona cała,
Do herbaty doskonała.
Jest w niej dużo witaminy.
Kwaśny w smaku sok z …. /cytryny/


Roślina to taka, co kolby posiada.
Można prażyć jej nasiona, a potem je zjadać.
Ja jem często w kinie popcorn, przyznać się nie wstydzę.
W domu także można zrobić pyszną… /kukurydzę/

5. Zabawa słownikowa „Co jeszcze kojarzy Wam się z kolorem żółtym?” – dzieci podają różne odpowiedzi.

Spójrz na ilustracje ukazujące Słońce w różnych jego fazach:

świt – pora dnia gdy Słońce wschodzi

południe – to chwila , w której Słońce jest najwyżej na niebie

zmierzch – pora dnia, gdy Słońce jest poniżej linii horyzontu

horyzont to linia,wzdłuż której niebo wydaje się stykać z powierzchnią Ziemi

Odpowiedzcie na pytania:

  • Czy Słońce rzeczywiście jest żółte?
  • Jaki kolor ma Słońce, gdy pojawia się na horyzoncie?
  • Jaki kolor ma Słońce, gdy jest wysoko na niebie?
  • Jaki kolor ma Słońce, gdy chowa się za horyzont.

6. Słuchanie bajki A.Czylok.

Bajka o Białej Krainie i czarnoksiężniku Koloruchu

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota. Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej. Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Koloruch, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorucha. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Koloruch był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości. Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy. Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania:

  • Jak dawno temu wyglądała Biała Kraina?
  • Jacy byli ludzie w tej krainie?
  • Co postanowił zrobić król?
  • Jakie kolory dostał król od czarnoksiężnika?
  • Czy te kolory wystarczyły, by pomalować całą krainę?
  • Czy czarnoksiężnik podpowiedział królowi, jak wykorzystać kolory?
  • W jaki sposób król rozwiązał zagadkę i czego się dowiedział?

7. Zabawa dydaktyczna

„Podstawowe kolory i ich pochodne”- zwrócenie uwagi na występujące w bajce trzy kolory (podstawowe), które w prezencie dostał król: czerwony, niebieski, żółty. Rodzic przygotowuje białą kartkę i farby : czerwoną, żółtą i niebieską. Dzieci eksperymentują z kolorami przez mieszanie wybranych kolorów, w celu uzyskania nowej barwy.

BARWY PODSTAWOWE: żółty, czerwony, niebieski.

BARWY POCHODNE:

  • Pomarańczowy (czerwony + żółty)
  • Zielony (niebieski + żółty)
  • Fioletowy (czerwony + niebieski)

8. Glottodydaktyka:

  • dzieci starsze: „Przedszkolak rysuje i koduje – ćwiczenia grafomotoryczne bez odrywania narzędzia pisarskiego od kartki-śladu” str. 26 i 27.
  • dzieci młodsze: Ćwiczenia grafomotoryczna dla przedszkolaków, 3-4 lata. Rysuj po śladzie” str. 21 lub rysowanie linii łamanych od serduszka

9. Praca plastyczna: „Żółte stworki-potworki” – lepienie z żółtej plasteliny. Praca według pomysłu dzieci. Wymyślanie nazw stworków. Przygotowanie wystawy.

10. Piosenka na kolorowe lato – „Lato, lato, lato czeka”