Jesteś tutaj:

WAKACJE TUŻ, TUŻ… W GÓRACH

Opracowała mgr Ewa Tyluś

1. Zacznij dzień od gimnastyki porannej:

„Zabawa w basen” – poruszaj się po pokoju, w różnych kierunkach Na polecenie rodzica wykonaj komendy (rodzic wymienia różne style pływania) Naśladuj wymieniony styl, odpowiednio poruszając ramionami, na hasło: Płyniemy kraulem do przodu – wykonaj krążenia wyprostowanymi ramionami w przód; na hasło: Płyniemy kraulem do tyłu – wykonaj krążenia wyprostowanymi ramionami w tył; na hasło: Płyniemy żabką – wykonaj ramionami ruch imitujący ruch żaby itd.

„Skok przez rzeczkę” – ułóż za pomocą skakanek lub długiej linki dwie równoległe linie w odległości 0,5 metra od siebie. Linie te mają imitować dwa brzegi rzeki. Stan na jednym brzegu rzeki. Przeskakuj przez rzekę, starając się nie nadepnąć na skakankę.

„Marsz po górach” –Na sygnał rodzica: maszeruj powoli w miejscu, udając, że wchodzisz na stromą górę. Na hasło: Szczyt zdobyty – biegaj szybko w miejscu, udając, że zbiegasz z górki.

2. „ Wędrówka”– masażyk. Dziecko siada z rodzicami jedno za drugim w odległościach umożliwiających im rysowanie po plecach. Recytują wiersz i wykonują rysunki:

Wędrujemy raźno w góry ( dzieci palcami obu rąk delikatnie stukają w plecy po obu stronach kręgosłupa od dołu do góry)

Pod nogami mamy chmury. ( od dołu pleców do góry dzieci rysują pętle wzdłuż kręgosłupa)

W górze jasne słońce świeci, (w górnej części pleców dzieci rysują linie proste od kręgosłupa na zewnątrz.

Nad strumykiem idą dzieci. (dzieci delikatnie uderzają palcami po kręgosłupie od dolnej części pleców w górę)

3. „Górskie krajobrazy”– rozmowa z dziećmi na podstawie ilustracji, prezentacji i wiersza J. Porazińskiej pt. „Góry, nasze góry”:

a) Dzieci starają się nazwać ilustracje: np. morze, góry, jezioro, miasto, wieś.

To jezioro jest urocze o wschodzie lub zachodzie słońca [ZDJĘCIA]
Wiejski krajobraz Pomorza Zachodniego. - zachodniopomorskie ...

b) „Polskie krajobrazy” – oglądanie prezentacji dla dzieci

c) Dzieci odpowiadają na pytania:

  • Jakim słowem można określić te wszystkie widoki? (krajobrazy)
  • Co to jest krajobraz?
  • Jakie krajobrazy widzimy na zdjęciach ?
  • Który z nich to krajobraz górski?

d) „Góry, nasze góry” – słuchanie wiersza J. Porazińskiej

Góry nasze, góry!
Hale nasze, hale!
Kto was zna tak dobrze,
jako my, górale!
Góry nasze, góry!
Wy, wysokie szczyty!
Kto was przewędrował?
Góral rodowity.

Dzieci odszukują góry na mapie, określają miejsce ich położenia.

e) Dzieci odpowiadają na pytania:

  • Po czym poznamy, że na pewno jesteśmy w górach? ( wysokie góry, specyficzna mowa- gwara, na targach ludzie w strojach góralskich sprzedający sery owcze, wyroby z wełny)
  • Jak nazywamy potocznie mieszkańców gór? ( góral, góralka, baca- gospodarz)
  • Jak nazywa się łąka w górach?

( hala)

  • Jak nazywa się wędzony ser owczy?

( oscypek)

  • W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?
  • Jakie zwierzęta można niekiedy zobaczyć podczas wędrówek?

( kozica,świstak, niedźwiedź brunatny)

f). „Nasze polskie góry” – filmik dla dzieci

5. Glottodydaktyka:

6-latki: ”Literkowo” – ćwiczenia grafomotoryczne w ćwiczeniu litera N, n str. 13.

5-latki – szlaczki

Duże szlaczki dla dzieci - grafomotoryka dla dzieci, Anna Kubczak
szlaczki do wydruku Archives - Bystre Dziecko Bystre Dziecko

dzieci młodsze – „Ćwiczenia grafomotoryczna dla przedszkolaków, 3-4 lata. Rysuj po śladzie” str. 19

6. „Idź za przewodnikiem” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic rozkłada na dywanie szlak ze skakanek, chustek lub szarf (lub w ogrodzie rysuje kredą na kostce, patykiem na ziemi) i zaznacza początek oraz koniec. Dziecko ma zawiązane oczy, staje za swoim rodzicem lub bratem czy siostrą i kładzie mu ręce na biodrach. Osoba z przodu idzie tak, by dojść do końca, uprzedzając co będą robić, np.: Idziemy do przodu!; Skręcamy w lewo!; Skręcamy
w prawo!. Gdy para przejdzie trasę do końca następuje zamiana ról.

7. „Jak to jest być przewodnikiem” – zapoznanie z zawodem.

8. Wiem, jak ważyć – zabawy doświadczalne

Zapoznanie z różnymi rodzajami wag. Odczytanie przez chętne dzieci nazw wag na filmie.
Dzieci odpowiadają na pytania:

  • „Do czego (w jakim celu) używamy wagi?”,
  • „Gdzie możemy się spotkać z wagą (waga sklepowa, kuchenna, lekarska, łazienkowa, jubilerska, towarowa. )

Waga – zabawa w ważenie

Próby samodzielnego ważenia przedmiotów skonstruowaną wagą poprzez porównywanie z użyciem znaków matematycznych <, >, =

9. „W górach” – zabawa plastyczna

Dziś pokażemy Wam jak stworzyć górski krajobraz. Będzie kreatywnie, niebanalnie, a efekt gwarantowany. Nawet najmłodsze dzieci namalują góry używając do tego kapusty!

Do wykonania tej pracy plastycznej potrzebujemy:

  • ćwierć główki kapusty
  • farby plakatowe (kolor czarny)
  • blok rysunkowy z białymi i kolorowymi kartkami
  • zeszyt papierów kolorowych
  • pędzel
  • klej w sztyfcie
  • kredki świecowe

Naszym celem jest stworzenie gór, więc kapustę przecinamy na ćwiartki, tak by powstały trójkąty. Dziecko maluje jeden bok kapusty czarną farbą i odbija go na kratce. Zwróć uwagę, aby dziecko odbijało stemple mniej więcej w połowie kartki, wtedy góry będą widoczne na horyzoncie. Następnie dziecko ćwiczy swoje rączki, wydzierając zielone paski, może używać kliku odcieni. Możecie wykorzystać karki z kolorowego bloku rysunkowego lub wycinanki.  Przyklejamy paski zaczynając od dołu kartki, aż po horyzont. Na koniec dziecko może dorysować szczegóły takie jak słońce, chmury, kwiaty. Wykonując tą pracę plastyczną dzieci ćwiczą zdolności manualne, motorykę małą, wyobraźnie i kreatywność.

Powodzenia!