Jesteś tutaj:

W barwnym świecie emocji- innowacja pedagogiczna

Wyrażanie emocji w prawidłowy sposób, społecznie akceptowany. Kontrolowanie własnych emocji.

Cele:

  • Wyrażanie swoich uczuć w sposób otwarty, lecz tak by nie krzywdzić innych osób
  • Rozumienie własnych potrzeb oraz potrzeb innych ludzi
  • Poznanie sposobów radzenia sobie z emocjami niepożądanymi
  • Zrozumienie błędów, popełnianych, gdy nasze zachowanie jest determinowane emocjami nieprzyjemnymi

Przebieg: Dzieci przy pomocy pacynek/ lalek, mają za zadanie rozwiązać sytuację konfliktową, np. jedna pacynka chce zjeść na obiad kotlety a druga ma ochotę na zupę. Mogą wybrać tylko jedno danie. Jak rozwiązać ten konflikt? Jak osiągnąć kompromis?- burza mózgów

Dzieci dobierają się w pary po 2- 4 osoby. Oczywiście mogą pracować z rodzicem. Będą odgrywały role. Jedna osoba prosi o coś, np. o możliwość zabawy jakimś przedmiotem. Zadaniem kolejnej osoby będzie odpowiedzenie jej w sposób uległy, następnej w sposób agresywny, aż wreszcie w sposób, który nie zrani innej osoby, ale i nie zaszkodzi własnym odczuciom, czyli w sposób asertywny. Jakie są różnice między tymi typami zachowania się? Co czuła osoba, gdy odmawiano jej w sposób uległy, asertywny czy agresywny? Kiedy czuła się najlepiej i dlaczego? Czy warto osiągać kompromis?

  • Bajka relaksacyjna „Bezpieczne miejsce Wojtka”, czytana przy muzyce relaksacyjnej

„Wojtek był bardzo zmęczony po pracowitym dniu w przedszkolu. Gdy wracał z przedszkola szedł wolno, ospale, nie śpiesząc się wcale do domu. Zamyślił się na moment. Nagle zauważył małą, krętą ścieżkę prowadzącą przez las. Usłyszał cichutki szum drzew. Niewiele myśląc skręcił i już po chwili spokojnego marszu dotarł na piękną polankę. „Tu sobie odpocznę” powiedział cicho, choć w około nie było nikogo, do kogo te słowa mogłyby dotrzeć. Rzucił ciężki plecak z książkami i od razu poczuł się lepiej. Jeszcze raz rozejrzał się po okolicy. Okolica była piękna: niskie krzewy, zielona trawa, kwiaty jak dywan układające się u jego stóp. Spojrzał na niebo. Było błękitne i tylko białe, pierzaste chmurki gdzieniegdzie układały się w przeróżne kształty. Usiadł na kamieniu przy strumieniu, nachylił się i napił z niego wody. Była dokładnie taka, o jakiej w tej chwili marzył: zimna i orzeźwiająca. Wsłuchując się w szum strumienia myślał o tym, jak przyjemne jest takie słodkie lenistwo. Zamknął oczy, odchylił delikatnie głowę do góry i poczuł promienie słońca na policzkach. Przyjemne ciepło otuliło najpierw jego głowę a potem całe ciało. Wiatr lekko muskał jego twarz. Gdy otworzył oczy zauważył coś, czego wcześniej nie dostrzegł – niewielki, piękny wodospad położony kilka metrów od miejsca, w którym siedział. Ujrzał fale przybijające do brzegu, leciutko rozbijające się o kamienie. Podszedł bliżej. Tysiące malutkich kropelek spadło na niego, delikatnie okrywając całe jego ciało. Poczuł się rześko. Czuł, jak z tą zimną wodą wstępuje w niego nowa energia. Nagle w oddali usłyszał delikatny i cichy głos: „Pora wstawać Wojtku”. Chłopiec wolno przebudził się. Rozejrzał się dookoła, ale nie potrafił dostrzec nikogo, do kogo głos mógłby należeć. „Jaki piękny miałem sen… Cudownie wypocząłem…” pomyślał Wojtek. Po czym spokojnie, bez pośpiechu, wrócił do domu”.

Dzieci mają stworzyć dowolną historyjkę, dotyczącą złości na podstawie tylko jednego wybranego przez grupę słowa, np. grupa wybiera słowo „siostra”. Przykładowa historyjka: Ania była dziś smutna w przedszkolu, bo popsuła lalkę siostry i ta na nią nakrzyczała.

Dyskusja na temat przyczyn złości i agresji. Czy złość może powodować agresję? Jak myślisz?

  • Jak rozładowywać złość w sposób prawidłowy? Każdy z nas ma prawo wyrażać uczucia na różne sposoby. Ważne tylko, by nie krzywdzić przy tym innych.

Przykład: gniecenie gazet, bieganie po dworze, jazda na rowerze, malowanie na kartce, gra w piłkę, tak aby rozładować napięcie emocjonalne.

Dopowiedz pozytywne zakończenie. Dzieci słuchają różnych historyjek, które zaczynają się od negatywnych uczuć. Ich zadaniem będzie dopowiedzenie szczęśliwych rozwiązań, np. Bartek był bardzo zły na tatę, gdyż ten kazał mu wyłączyć wczoraj telewizor i iść spać. Bartek nie obejrzał ulubionej bajki, ale…. (dzieci mówią, na przykład: „ale po południu poszedł z tatą na lody czekoladowe, które uwielbiał i humor od razu mu się poprawił”).

Opracowała: mgr Katarzyna Domańska