Jesteś tutaj:

„Mój przyjaciel – pies i kot” – zajęcia dla 5-6 latków

Opracowała mgr Ewa Tyluś

1.Rozpocznij dzień od gimnastyki porannej:

  • Maszeruj energicznie w miejscu przez 1 min
  • Biegnij w miejscu przez 1min
  • Stań w małym rozkroku, dłonie oprzyj na podłodze, przesuwaj się na dłoniach do przodu, stopy nieruchomo, kolana proste, powrót i wyprost – ćwiczenie wykonaj 10 razy
  • Naśladuj skoki na skakance – ręce zgięte w łokciach, naśladuj kręcenie skakanką – wykonaj 10 podskoków obunóż, 10 podskoków na prawej i 10 na lewej nodze
  • Klęk podparty unieś wyprostowaną prawą nogę i lewą rękę do góry – do poziomu tułowia – policz do 5, zmiana – ćwiczy lewa noga i prawa ręka liczysz do 5, wykonaj ćwiczenie 10 razy
  • Siad prosty, podparty – prawą dłonią dotknij uniesionej lewej stopy, zmiana prawa dłoń dotyka lewej stopy – wykonaj ćwiczenie 10 razy.

2. Wysłuchaj opowiadania:

„Pół Marzenia” Joanna Rawecka

Ninka miała ogromne marzenie. Ogromne i nie do spełnienia. Ilekroć poruszała ten temat z rodzicami, słyszała wiele słów, których do końca nie rozumiała ale wiedziała, że oznaczają jedno: nie może mieć psa.

– To jest, córeczko, wielka odpowiedzialność – mówiła mama, a Ninka wiedziała już, że to słowo wiąże się z kolejną odmową.

Wieczorami Ninka wyobrażała sobie, że bawi się z puchatym szczeniakiem i głaszcze jego błyszczącą sierść. Ach! Ileż by za to dała!

Pewnego ranka spotkała sąsiadkę panią Adę, która miała starszego kundelka Czarusia. Co prawda odbiegał od ideały z marzeń Niny ale uwielbiała, kiedy wesoło merdając ogonem podstawiał siwy pyszczek do pieszczot.

– Widzę, ze umiesz obchodzić się ze zwierzętami – zagadnęła pani Ada, kiedy dziewczyna delikatnie drapała Czarusia za uchem.

– Bardzo chciałabym mieć pieska  westchnęła Ninka. – ale moi rodzice nie chcą się zgodzić. Pani Ada spojrzała na małą ze zrozumieniem:

– Posiadanie psa to duża odpowiedzialność. „Znowu to samo” – powiedziała ze smutkiem Ninka.

– Są jednak różne sposoby – dokończyła sąsiadka zagadkowo – można mieć psa „na pół”.

Dziewczynka spojrzała zaciekawiona.

– Chciałabyś ze mną mieć Czarusia „na pół”? – spytała pani Ada.

Ninka aż pisnęła ze szczęścia. Spojrzała na pieska: jako w połowie własny wydawał jej się nawet piękny.

– Podzielimy się odpowiedzialnością, możesz przychodzić do mnie po szkole, a jak rodzice pozwolą, to nawet wyprowadzić go na skwerek przed blokiem. Szczerze mówiąc, sprawia mi to już kłopot.

– Ojej! Dziękuję! – Wykrzyknęła Ninka i pobiegła z nowiną do domu.

– Pół psa? – zapytał tata nie rozumiejąc dokładnie o czym w pośpiechu opowiada mu córka.

– Nie pół psa, tylko pół odpowiedzialności – odpowiedziała dziewczyna czując, ze jest to bardzo mądre.

3. Odpowiedz na pytania:

  • o czym marzyła Ninka?,
  • dlaczego rodzice nie chcieli się zgodzić na jej prośbę,
  • co znaczy słowo odpowiedzialność?,
  • kto pomógł Nince?,
  • jak rozwiązała problem pani Ada?
  • Jak należy opiekować się zwierzętami?,
  • Jakie znacie zwierzęta domowe, które mają cztery łapy.

4. „Domowy zwierzyniec”– nazwij zwierzęta na obrazkach i rozpoznaj zwierzęta domowe podziel nazwy zwierząt domowych na sylaby i głoski

5. „Połącz w pary” – gra. Połącz obrazek z podpisem przeciągając myszką. (wersja łatwiejsza i trudniejsza)

6. „Moje ulubione zwierzę” – narysuj ukochane zwierzątko takie, które macie lub takie o, którym marzycie.

7. „Wszedł kot na płot” – zabawa ruchowa. Rozkładamy na podłodze szarfy, lub sznurki połączone ze sobą. Zadanie polega na wejściu na sznurek i przejściu po nim na czworaka starając się utrzymać równowagę.

8. Grafomotoryka – rysunek po śladzie w ćwiczeniu „Przedszkolak rysuje i koduje – ćwiczenia grafomotoryczne bez odrywania narzędzia pisarskiego od kartki-śladu” str. 24.

9. „Pies” – praca plastyczna z elementów odpadowych. Wykonanie zwierzątka domowego z rolek po papierze toaletowym.

Przykład pieska z rolki po papierze toaletowym:

10. „Zwierzęta domowe” – wykreślanka. Zakreśl wyraz przeciągając po nim myszką

11. W nagrodę zapraszam do zabawy przy piosenkach