Jesteś tutaj:

Potrafię ułożyć i rozegrać grę z premiami i pułapkami – zabawy matematyczne dla 5-6 latków

Opracowała mgr Ewa Tyluś

Gra opowiadanie „Rajd Safari”.

Na stole znajduje się arkusz papieru,kredki i obrazki: terenowe samochody, 2 słonie, krokodyl, serwis naprawczy, stacja benzynowa. Potrzebny będzie klocek do odmierzania płytek, nie mniejszy od obrazka z terenowym samochodem.

  1. Dorosły zwraca się do dziecka: Wymyśliłem nową grę. Nazwałem ją „Rajd Safari”. Słyszałeś w telewizji o wyścigach samochodów na pustyni? Wiesz, że wolno tam jeździć tylko po wyznaczonych trasach? Narysujemy więc chodniczek – to będzie trasa wyścigu. Wspólnie rysują chodniczek. Oznaczają „start” i „metę”. Są tam także prostokąty – to boksy. W nich ustawią się samochody przed startem i po ukończeniu wyścigu.
  2. Zaraz na początku chodniczka jest ciemna płytka. Samochód, który w tym miejscu stanie, musi zatankować benzynę, a kierowca traci jeden rzut.
  3. Tuż za stacją benzynową znajduje się punkt żywienia kierowców. Kto się tam zatrzyma, dostanie napój i może przesunąć się o cztery płytki. Jest to zaznaczone kropkami.
  4. Nieco dalej mamy wodne rozlewisko, a w nim krokodyla. Kierowcy muszą go objeżdżać.
  5. Potem droga pnie się mocno pod górę (sześć zakreskowanych płytek). Kierowcy zwalniają tempo jazdy. Kierowca rzuca kostką i każda liczba kropek zamienia się na jeden. I tak wolniutko, płytka za płytką, jedzie samochód do końca niebezpiecznego odcinka trasy.
  6. Na następnym zakręcie są dwa wspaniałe słonie. Każdy musi się zatrzymać, jeżeli stanie na ciemnej płytce. Traci jeden rzut. Tyle kosztuje podziwianie słoni.
  7. Teraz jedziemy z górki, a na dodatek wspaniała droga (sześć szarych płytek). Można przyspieszyć. Kierowca rzuca kostką i cokolwiek by nie wyrzucił, zamienia się na sześć.
  8. Dalej ciemna płytka. Trzeba wymienić koło. Na szczęście jest serwis. Trwa to krótko. Traci się tylko jeden rzut.
  9. Tuż przed metą, jeżeli samochód zatrzymał się na ciemnej płytce, pech. Podziwiając słonie, kierowca zgubił mapę. Musi po nią wrócić. Taką drogą, jaką pokazuje strzałka, a potem znowu podąża do mety.

Plansza do tej gry może wyglądać tak:

Po narysowaniu planszy rusza wyścig. Dorosły i dziecko losują kolejność startu. Rzucają kolejno kostką i pędzą do mety.

Uwaga. I w tej grze można zastąpić samochody – obrazki pionkami. Samochody stoją w boksach startowych, a w ich imieniu ścigają się pionki. Można też użyć do tej i podobnych gier malutkich samochodów – zabawek. Obrazki-samochody lub zabawki, figurki zwierząt i osób pełnią w grach – opowiadaniach ważną rolę. Wokół nich koncentruje się dziecięca wyobraźnia. Wyzwalają one pomysłowość i prowokują do wypowiadania się na jeden temat. Jest nim opowiadanie.