Jesteś tutaj:

Drzewo genealogiczne – zajęcia dla 5-6 latków

Opracowała mgr Ewa Tyluś

1. Zabawa ruchowa

„Idzie rak” – dziecko porusza się zgodnie z rytmem wiersza.

Chodzi sobie mały rak,          (dziecko idzie cztery kroki do przodu)

Raz do przodu, a raz wspak.  (dziecko robi cztery kroki do tyłu)

Dokąd idziesz mały raku?      (dziecko robi cztery kroki do przodu)

Tam, gdzie domek z tataraku,(dziecko robi cztery kroki do tyłu)

Bo w nim mama, tata, brat     (dziecko robi cztery kroki do przodu)

I ja, bardzo mały rak!             (dziecko, stojąc w miejscu, pokazuje na siebie i kuca)

2. „Mama i tata to nie są roboty” – osłuchanie piosenką. Zachęcam do nauki piosenki na pamięć, nagranie występu dziecka i przesłanie na messengera

„Mama i tata to nie są roboty,
zawijaj rękawy bierz się do roboty! X2

Samo się nie zrobi pranie, odkurzanie
i mycie podłogi i kurzu ścieranie.
Same się ubrania nie poukładają
i same talerze się nie pozmywają.

Mama i tata….

twoje łózko nie chce samo się pościelić,
a chwasty w ogródku same się wypielić.

Mama i tata…

Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają,
wszyscy niech tak samo o porządek dbają.

Mama i tata …

Samo się nie zrobi pranie,
odkurzanie i mycie podłogi i kurzy ścieranie.
Skoro wszyscy razem w domu tym mieszkają,
wszyscy niech tak samo o porządek dbają.

3. Zabawa wprowadzająca sekwencje pt. „Jedziemy na wycieczkę”

Zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy…”. Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”

mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”

dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.

4. Grafomotoryka

  • Rysunek po śladzie w ćwiczeniu „Przedszkolak rysuje i koduje – ćwiczenia grafomotoryczne bez odrywania narzędzia pisarskiego od kartki-śladu” str.22

5. „Moja rodzina” – prezentacja dla przedszkolaka

6. „Kim jestem?” słuchanie wiersza T. Fiutowskiej:
Rozwijanie umiejętności uświadamiania związków w rodzinie. Dziecko określa członków rodziny i nazywa relacje między nimi.


Dla mamy jestem synem,
dla taty też.
Dla Ciebie jestem bratem
– to dobrze wiesz.
Dla prababci jestem prawnukiem.
Dla babci i dziadka wnukiem bez „pra”.
Kim jestem dla innych?
Ha!
Dla Tomka jesteś kolega.
On dla Ciebie też.
Dlaczego? Nie mówi przecież do mnie kolego.
No wiesz?
Dla pani w przedszkolu
jesteś starszym zuchem…
dobrze, że już dla nikogo
nie jesteś… maluchem.

7. Drzewo genealogiczne – zasady tworzenia.

Drzewo genealogiczne, inaczej drzewo rodowe, jest graficznym przedstawieniem rozwoju rodowego określonego gatunku (tym wypadku rodziny) w postaci pnia. Od pnia rozchodzą się poszczególne odgałęzienia, linie rozwojowe. Na pniu i gałęziach drzewa umieszcza się imiona, nazwiska, a także wizerunki osób należących do tego samego rodu.

http://scholaris.pl/resources/run/id/110241

8. Drzewo genealogiczne – szablony. Zapraszam Was do wykonania drzewa genealogicznego waszej rodziny. Możecie wykorzystać do tego zamieszczone szablony lub wykonać je samodzielnie.

9. W nagrodę zapraszam Was do zabawy przy piosence pt. „W zieleni łąka majowa”