Jesteś tutaj:

Pracowite pszczółki – zajęcia dla ciekawych

Opracowała mgr Ewa Tyluś

Kochane przedszkolaki, mamy piątek, a więc ostatni dzień, kiedy mówimy o majowej łące. Dzisiaj chcę z wami poruszyć bardzo ważny temat, a mianowicie chcę, abyśmy zapoznali się z życiem bardzo pożytecznych owadów – pszczół. Pod tym linkiem znajdziecie wszystkie, no, prawie wszystkie informacje dotyczące pszczół. Poproście Rodziców, żeby wam je przeczytali w wolnej chwili.

http://www.uratujpszczole.pl/ciekawostki_o_pszczolach

Ze strony tej dowiecie się:

– Co zagraża pszczołom.

– Dlaczego pszczoły są tak ważne w życiu człowieka i co się może stać, gdy ich zabraknie.

–  Dowiesz się także, jak możesz i Ty pomóc pszczołom w przetrwaniu.

Propozycje aktywności:

  1. Zabawy przy piosence ,, Pszczółka Maja -Taniec Mai”:

Zapraszam was do zabawy z ulubioną pszczółką chyba wszystkich dzieci – z pszczółką Mają. Najpierw posłuchajcie piosenki, pomyślcie, jak możecie zatańczyć do jej melodii. Przy ponownym otworzeniu piosenki – zatańczcie razem z Mają lub według własnego pomysłu.

2. Wierszyk-rymowanka pt. „Mała pszczółka” – możesz się go nauczyć na pamięć .

Bzyk, bzyk,  bzyk,  pszczółka mała,

bzyk, bzyk , bzyk, miód zbierała.

Bzyk, bzyk,  bzyk,  do dzbanuszka,

bzyk, bzyk,  bzyk,  na kwiatuszkach.

Bzyk, bzyk,  bzyk,  odleciała

I do ula w dzbanku miód zabrała.

Bzyk, bzyk,  bzyk,  w ulu pszczółki

mają teraz miodu pełne półki.

2. Obejrzyjcie bardzo ciekawy filmik o pszczołach pt: ,,Z kamerą wśród pszczół”.

3. Spójrzcie na ilustrację i opowiedzcie jak powstaje miód. Następnie obejrzyjcie film, na którym zobaczycie ule od środka

4. Zabawa ruchowa „Pszczółki na łące”

Podczas muzyki dzieci – Pszczółki fruwają na łące, na przerwę w muzyce – pszczółki zbierają z kwiatów nektar i go spożywają.  Jeśli się Wam uda naśladujcie bzykanie pszczoły….bzy, bzy bzy….

5. Degustacja miodu

Nazbierałyście już miodu, teraz jeśli macie w domu miód to możecie go skosztować. Musicie też wiedzieć, że mamy różne miody np.: lipowy, rzepakowy, gryczany, wielokwiatowy itp. Nazywa miodu pochodzi od rośliny na której pszczoły zbierały miód.

  • Zgadnijcie nazwę rośliny:

– miód lipowy zbierany na …

– miód rzepakowy zbierany na ….

– miód gryczany zbierany na….

– miód wielokwiatowy zbierany na….. 

  • Odpowiedzcie teraz na pytania:

– Dlaczego powinniśmy jeść miód?

– Kto nam daje miód?

Porozmawiajcie z rodzicami (tutaj będą pomocne ciekawostki o pszczołach ze strony www.uratujpszczole.pl ) aby uzyskać informacje na zadane pytania:

– Jaką mamy korzyść z tego, że pszczoły zapylają rośliny?

 – Co się może stać, gdy zabraknie pszczół w przyrodzie?

– Co szkodzi pszczołom?

– Jak my możemy pomóc pszczołom?

6. Podzielcie (wraz z wyklaskiwaniem) słowa na sylaby i głoski:  pszczółka, miód, dzbanuszek, ul, kwiatuszek.

– Powiedzcie, które słowa są najkrótsze, a które najdłuższe.

– spróbujcie utworzyć rym do słów, np. pszczółki- półki,  dzbanuszek- kwiatuszek, mała- zebrała, miody- lody itp.

7. Teraz poćwiczymy nasz języczek:

– naśladujcie oblizywanie się od ucha do ucha

– zlizywanie miodu z górnej wargi, z dolnej

– spod nosa i z brody

8. Poidełko dla pszczół

Jak wiecie, każde stworzenie na Ziemi potrzebuje do życia wody. Wyobraźcie sobie, że pszczoły też potrzebują wody do picia, aby móc wyprodukować miód. Teraz, gdy grozi nam susza, odczuwają ją też pszczoły. Pomóżmy więc im, wykonując poidełko, z którego będą mogły pić wodę. Ale nie może to być zwykła miseczka z wodą, bo pszczoły mogłyby się w niej utopić. Musimy więc przygotować coś innego. Potrzebny będzie talerzyk (może być styropianowa tacka), różnego rodzaju kamyki, muszelki, patyczki, mech, listki, trawa, może być też piasek, no i oczywiście woda. Na dnie talerzyka lub tacki można nasypać niewielką ilość piasku, następnie układamy kamyki, muszelki, patyczki, suche listki, trawę, mech. Teraz wlewamy niewielką ilość wody, ale tak, żeby pszczółka do niej nie wpadła. Wystarczy, jak nasza kompozycja będzie stale wilgotna, pszczółka sobie poradzi. Można położyć drewienko, na które będzie skapywała woda z butelki, w zakrętce której zrobimy mały otworek, taki, żeby tylko małe kropelki mogły się przesączyć i skapywać powoli do naszego poidełka. Ustawcie poidełko w ogrodzie lub na balkonie i obserwujcie, czy pojawią się w niej skrzydlaci goście. A na pewno przyfruną, kiedy oprócz poidełka zobaczą miododajne kwiaty, które wraz z rodzicami zasiejecie w ogrodzie.

https://www.haart.pl/2020/04/poidelko-dla-owadow/

9. Niebezpieczne owady w paski – trzmiel, szerszeń, osa

Pszczoła, osa, szerszeń, trzmiel - różnice - PoradnikZdrowie.pl
tak tylko przypominam #pszczola #osa #szerszen - Endorfinek - Wykop.pl

Rodzicu!

wytłumacz dziecku, że oprócz pszczoły są również inne pasiaste owady i niektóre z nich mogą być niebezpieczne. O ile trzmiel jest raczej łagodny, to spotkanie z osą czy szerszeniem może być bardziej niebezpieczne.

Są to owady, które mogą być agresywne, zwłaszcza jeśli jesteśmy w pobliżu ich gniazda lub jeśli odganiamy je od jedzenia (np. słodkich owoców, napojów). Dlatego latem trzeba uważać jeśli chcemy jeść na dworze owoc czy słodycze lub pijemy napoje (osy mogą wchodzić do butelek ze słodkimi napojami, trzeba uważać, by nie wypić ich razem z napojem).

10. Wiosna w sadzie – pracowite pszczółki: Prezentacja interaktywna PGE Giganty Mocy

https://www.gigantymocy.pl/edukacja-zdalna/tablice-interaktywne/wiosna-w-sadzie/pszczoly