Jesteś tutaj:

Koronawirus- informacje dla rodziców

Co każdy z nas może zrobić w tych trudnych czasach?

  • Przestrzegać podstawowych zasad, o których przypomina Światowa Organizacja Zdrowia:
  • często myć ręce preparatem zawierającym alkohol lub gorącą wodą i mydłem
  • kaszleć i kichać do chusteczki albo zasłaniać usta i nos zgiętą w łokciu ręką, zaraz potem umyć ręce
  • zużyte chusteczki natychmiast wyrzucać do kosza z przykrywką
  • jeśli to możliwe, w miejscach publicznych starać się trzymać dystans około metra w stosunku do innych
  • jak najszybciej skontaktować się z najbliższą stacją Sanepidu w przypadku początków infekcji układu oddechowego, którym towarzyszy gorączka, kaszel i trudności w oddychaniu
  • jeśli symptomy choroby są łagodne, zostać w domu i odpoczywać. Stosować się do zaleceń Głównego Inspektora Sanitarnego i wszystkich służb sanitarnych (np. poddawać się kwarantannie, informować o osobach, z którymi miało się kontakt)
  • krytycznie podchodzić do plotek i doniesień z niesprawdzonych źródeł
  • polegać na zaufanych źródłach informacji, podających oficjalne dane, na przykład https://www.worldometers.info/coronavirus/
  • w sytuacji, kiedy może dojść do społecznej paniki, starać się jej nie ulec – wziąć kilka głębokich oddechów, powtarzać sobie, że to nasz mózg reaguje nadmiarowo.
  • próbować wpłynąć na reakcję grupy, uspokajając sytuację.

Akcja #ZostańwDomu z dzieckiem w praktyce

Drodzy Rodzice, w internecie, a szczególnie na blogach o rodzicielstwie znajdziecie mnóstwo inspirujących pomysłów, jak urozmaicić czas swoim dzieciom. Oto kilka pomysłów.

Co można robić z dzieckiem w domu?

  • Grać w planszówki, karty, warcaby, szachy.
  • Czytać książki, bajki, komiksy.
  • Oglądać pasma dla dzieci w telewizji lub filmy dokumentalne na platformach vod.
  • Uczyć się.
  • Może czas na nowe hobby? Majsterkowanie, robienie na drutach czy gra na instrumencie może przypadnie najmłodszym do gustu.
  • Leżakować (opcja również dla dorosłych).

Pandemia koronawirusa wywołuje uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Nasze dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, przedszkoli, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych. Teraz bardziej niż kiedykolwiek. Oto wskazówki, jak wspierać dzieci w tym trudnym czasie.

1. Bądź spokojny

Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

2. Trzymaj się rutyny

Dzieci potrzebują rutyny. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach. Poleca się stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii” i czas na prace domowe.

3. Pozwól dziecku odczuwać emocje

Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, odwołano szkolne przedstawienia, koncerty, mecze i zajęcia, w których dzieci uczestniczyły na co dzień. Trzeba pozwolić dzieciom na okazywanie smutku, okazać im współczucie i kierować się empatią.

4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci

W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji takich jak UNICEF czy Światowa Organizacja Zdrowia.

5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu

W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub przygotowywać razem posiłki. 

 6. Kontroluj swoje zachowanie

To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym.

Co możesz zrobić, by chronić swoje dziecko

  • Dopilnuj, by Twoje dzieci, nie spotykały się w miejscach publicznych i większych grupach, gdy nie chodzą do szkoły/ przedszkola.
  • Zapoznaj dziecko z zasadami higieny. Jeśli wychodzicie, pilnuj, by nie dotykało rzeczy, które dotykają inni ludzie (klamek, przycisku od domofonu, słupków, latarni itp.). Naucz je prawidłowo myć ręce.
  • Jeśli dziecko źle się czuje, powinno zostać w domu i odpoczywać.
  • Należy izolować dziecko od osób, które źle się czują. Jeśli inny domownik ma infekcję, dziecko nie powinno przebywać razem z nim w pomieszczeniu.
  • Pomóż swojemu dziecku poradzić sobie ze stresem związanym z koronawirusem. Wyjaśnij mu, co to jest za wirus, jak można się nim zarazić oraz jak można się przed nim chronić. Zapewnij go, że to sytuacja przejściowa, z którą sobie poradzimy, jeśli będziemy przestrzegać zasad higieny i unikania kontaktu z innymi osobami. Powiedz dziecku, że zawsze może Cię o wszystko zapytać. Pamiętaj, że dzieci inaczej patrzą na pewne sprawy. Ważne, by dużo z dzieckiem rozmawiać i by samemu zachować spokój. 

Przygotowała: mgr Katarzyna Domańska